Wednesday, December 23, 2009

MUFFIN CAP GABAN

Hu...hu....

Letihnya Gaban. Dah lama kitorang tak dapat order yang sebegini. Misi kitorang ialah menyiapkan muffin untuk majlis perkahwinan. Misi kali ini disertai oleh aku sendiri, Gaban dan kakak aku.

Asalnya, akak customer aku yang tersayang tu, Kak Ina kata nak ambik semua muffin tu lepas waktu sembahyang Jumaat. Tapi, petang Khamis tu dia telefon kata nak amik awal sikit. Sikit? Cesh....pukul 9.00 pagi. Sikit ke?

Tak kisah la... customer always right...!

So, kitorang telah bertindak memulakan operasi pada pukul 4.oo petang iaitu 5 jam lebih awal dari jadual asal (9.00 malam).

Sebenarnya kitorang tak nak la buat muffin tu awal-awal. Sebab muffin keluaran kitorang ni adalah dari jenis yang dikukus. Risiko untuk muffin tidak fresh dan kemungkinan untuk rosak/berkulat/basi adalah amat tinggi berbanding yang dibakar. Biasanya, muffin kitorang boleh bertahan untuk tempoh 4-5 hari sahaja.

Untuk kes Kak Ina ni, majlis persandingan adik beliau diadakan pada hari Ahad, 20 Dec 2009. Maknanya, muffin tu akan berusia 3 hari la. Muffin tu mungkin kurang segar..........tapi......

Sebagai langkah berjaga-jaga, kitorang kukuskan muffin sekitar 40 minit supaya adunan muffin betul-betul masak (kalau untuk dimakan terus 'ngap', biasanya 30 minit dah memadai). Harapan kitorang agar muffin-muffin tersebut dapat bertahan lebih lama.

Alhamdullillah, lebih kurang pukul 4.00 pagi, segala usaha menyiapkan 1000 biji muffin tu selesai dengan jayanya. Uih! 12 jam sudah kami bekerja.

Ini la muffin cap Gaban. Nak try ke?


Yang ni muffin yg dah siap tapau. Ni baru suku je yang siap tau.....



Model muffin cap Gaban



Mujur anak-anak tidak meragam. Cuma si Khadijah yang asik sibuk nak ke dapur. Thank you i love u to Abahnye sebab sudi membantu menjaga anak-anak!

Lebih kurang pukul 10.00 pagi pada hari Jumaat 18 December 2009, muffin dan wang beralih tangan....
YAAAAHOOOOO!!!

Tq Kak Ina. War-warkanlah kepada rakan-rakan Kak Ina ye....mana tau lepas ni makin murah rezeki kitorang! Ahaks!

Seterusnya, aku bertolak ke kampung pulak untuk memenuhi 2 undangan majlis perkahwinan. Letih!


* Entry yang terlambat ini disebabkan Gaban masih letih!!! Ahaks!

Wednesday, December 16, 2009

DARI ABAHNYE UNTUK KAK ESAH

Sepanjang bulan November sehingga ke hari ini, Abahnye memang lebih banyak bekerja di luar. Lebih tepat lagi, Abahnye banyak ke negara "sawadikap",THAILAND. Seingat aku, 3 kali abahnye pegi dan setiap kali dia pegi, amik masa lebih kurang satu minggu gak la. Uih! 3 minggu la dia xde kat rumah! (Ini boleh menimbulkan keraguan ni....betul ke buat keje?! Kene siasat nih!)

Balik kali ni Abahnye bawak buah tangan untuk Kak Esah.
TAARRRRAAAA!!!!



Portable DVD Player....untuk Kak Esah bawak ke mana-mana sahaja!

Seronok sangat la Kak Esah dapat menatang ni. Aku pun seronok gak la sebab asalnya, aku yang nak belikan menatang tu untuk Kak Esah, dah Abahnye belikan, save duit aku!

Sejak ada menatang tu, mudah sikit la kerja aku, Kak Esah boleh belajar sendiri. Tengok Cd sorang-sorang (itupun kalau si Khadijah tak datang ngacau....!). Kalau ada masa, kitorang buleh nyanyi sama-sama. Enjoy! (masa zaman aku kecik2 takde mende ni, dah tua-tua ni teringin gak nak merasa!)

Bab belajar-belajar ni, Kak Esah nampaknye lebih banyak guna cd je. Cd pun yang campur-campur. Dora, Barney.....termasuk jugak cd yang aku beli kat budak-budak panti asuhan yang bersepahan menjual di sekitar Shah Alam ni. Ikut mood dia la...

Sebelum adanya menatang ni, aku slalu carik lagu-lagu bebudak....alphabet song....kt youtube je. Kat dalam kereta pulak, Kak Esah memang habiskan sepenuh masa untuk tengok cd. Takde la dia ngacau aku drive. Sekarang ni pun dia dah buleh nyanyi..."alif asadon singa lion, ba batton itik duck, ta tufahun epal apple, tsa saubun baju shirt....". Aku yang hampeh sehampeh hampehnyer dalam bahasa arab ni pun dah buleh tau skit-skit. Ahaks!

Dalam keseronokan Kak Esah ngan menatang ni, ada masanya akan berakhir begini.....


Hmmmm......

Dah ada menatang ni, makin meluap-luap pulak nafsu aku nak membelikan Kak Esah satu program yang betul2 khusus untuk pembelajaran dia. Dah survey...berkenan gak kat Magic English..complete ngan buku, cd...tapi...harganya... Mak Oih! dekat dua ribu gak. Masih aku kiv kan benda tu, nak kene tanya gak orang yang berpengalaman. Kang aku beli mahal-mahal, tak berguna, rugi plak! ADA SESAPA YANG BOLEH BAGI PENDAPAT?


* Untuk Mamanye, Abahnye belikan 2 kg pulut Siam. Erm.....

Tuesday, December 15, 2009

KAKI KAK ESAH



Sebenarnya, kaki Kak Esah digigit pacat.


Masa balik kampung aku Aidiladha lepas, Kak Esah sibuk merayau kat tepi rumah Atuknye. Puas aku menjerit, "jangan la merayau-rayau kat situ". Kak Esah buat tak layan jer...maklumla...orang tengah seronok. Lepas gian la, kalau kat rumah sendiri jangan harap la dapat keluar. Abis jauh pun depan rumah je. Itupun, pagar aku tetap kunci. Bahaya!


Masa kitorang melepak kat depan rumah, tetiba je Kak Esah tanya aku. " Mama, ape kat kaki kakak ni?" (kalau aku taip versi bahasa dia, kompom korang tak paham nyer...so, aku translate terus...ahaks!)

Aku pun tengok la kaki dia. Huh! Cuba buat muka selamber..."Oh....kejap yer...." terus gi dapur amik garam skit.

Bila aku sampai kat Kak Esah, dia masih tak tau mende yang melekat kat kaki dia tu. Syok je dia sengih2 sambil goyang-goyang kaki.

Aku pun letak la sikit garam kat atas pacat yang separuh kenyang mentekedarah darah anak aku tu....APA LAGI...!!!!

Menjerit la Kak Esah bila nampak pacat tu jatuh siap dengan darah meleleh2.

"A.....Kaki Tatak lalah....!"

Aku try la pujuk dia dan sapu minyak gamat untuk bagi darah berhenti, tapi tak berjaya. Kak Esah terus menangis dan nangis.......

Sampai Abahnye balik dari solat Jumaat, Kak Esah masih menangis lagi.......!

*Selamat berkenalan dengan Encik Pacat yer Kak Esah! Tu la...lain kali dengar cakap Mama...!

Monday, December 7, 2009

BAWANG OH BAWANG!

Masa menjenguk ke bekas bawang tadi, tetiba aku mengeluh sendiri. Bawang dah tinggal beberapa biji je lagi.


Macam tak logik je kan...teruk sangat ke ekonomi si Gaban sampai mengeluh bila bekalan bawang di rumah dah tinggal sikit. Takkan tak mampu beli bawang kot Gaban oi....?!


Mari aku jelaskan....


Sebagai seorang orang yang bergiat aktif dalam hal-hal membeli dan membuat analisis barang dapur, aku memang la tensen dengan kenaikan harga barang sekarang ni. Terutama sekali BAWANG!


Kalau sebelum ni aku boleh beli se'bundle' bawang bombay (macam dalam gambar tu) yang beratnya lebih kurang 6-7kg dengan harga paling mahal pun cuma RM 6.90, tapi sekarang ni jangan harap la. Ye...tuan-tuan dan puan-puan...JANGAN HARAP LA! Kerana......


HARGA BAGI SE'BUNDLE' BAWANG BOMBAY (6-7kg/bundle) SUDAH MENCECAH SEHINGGA RM 22.00.

Itu harga di pasar borong tau! Kalau di kedai runcit?

Boleh bayangkan berapa kali ganda kenaikannya?

MELAMPAU KAN?!


Kenaikan harga bukan setakat bawang bombay je... malah bawang2 lain pun turut terlibat sama. Contohnya, bawang putih...RM 30/bundle. Yang ni aku kurang terkejut la...sebab harganya memang tinggi skit. Lagipun dari segi penggunaannya pun, tak la sebanyak bawang bombay tu.

Kalau dikira dari segi kegunaan di rumah, mungkin la tak terasa sangat. Tapi cuba bayangkan peniaga-peniaga makanan kat luar sana. Macam mana pulak dengan makcik pakcik yang nak kawinkan anak-anak dimusim cuti ni....uih! sungguh terasa!

Mujur sekarang ni cuti sekolah. Bebudak yang tinggal di asrama cuma budak SPM je. Jadi kurang la memasak. Kurang la guna bawang! Kalau dihari persekolahan, se'bundle' tu untuk kegunaan tiga hari jer.

Bila ditanyakan pada si peniaga kenapa harga bawang naik begitu tinggi, jawapannya mudah sangat....

MUSIM HUJAN, MUSIM BANJIR...

Sekarang ni musim banjir ke di India sana? Ntah la...aku pun x tau! (Ada ke orang tanam bawang kat Malaysia ni?)

Ada pulak yang kata bawang bombay ni mahal sebab bawang yang baru takde sampai. Kiranya, stok yang diorang jual sekarang ni stok yang dah lama sampai. Bawang lama lebih mahal? Kenapa?

Menurut si apek, stok lama ni dah dipilih la. Yang busuk dan buruk diorang (pengimport) dah buang. So, katakan stok yang sampai 10 tan, katakan pulak yang busuk 1 tan, maka yang boleh dijual hanya 9 tan. Pastinya untuk elakkan kerugian bagi 1 tan yang busuk tu, harga jualan bawang pun dinaikkan.

Logik ke? Sebagai pengguna, perlu ke kita pulak yang dibebankan untuk cover kerugian pembekal? Bukan ke pembekal/pengimport yang perlu bertanggungjawab sepenuhnya?

HUH!

Untuk sementera ni aku gunakan bawang New Zealand. Murah sikit. RM 27.00 se'bundle'(15kg). Bawang New Zealand ni bawang yang kaler kuning tu. Biasanya aku nampak orang masukkan dalam tomyam, burger dan pizza....

Harap-harap harga bawang yang menghantui hidup aku ni tak berterusan. Maklum saje la, bawang ni boleh dikatakan medium utama dalam masakan kita-kita melayu ni....Risau gak, kalau harga ni kekal sehingga sesi persekolahan akan datang dibuka, kos penyediaan makanan tentu akan meningkat sedangkan harga tender tak buleh nak dinaikkan! (dah la tender baru satu pun tak sangkut...hu...hu...)

*Nampaknya lebih baik aku guna serbuk cukup rasa je untuk memasak. Sebab kat dalamnya dah ada bawang! Ahaks!



Thursday, December 3, 2009

KENAPA BANYAK SANGAT??!!!!

Tajuk atas tu mungkin la macam iklan sabun pencuci kat tv tu. Tapi sebenar-benarnya takde kene mengena pun.


Apa yang aku nak persoalkan kat sini ialah pasal 'pemungut/pengutip derma' dan peminta sedekah yang aku rasa dah berlambak-lambak kat Malaysia ni.


Sejak akhir-akhir ni aku perasan ramai sangat mereka-mereka ni berpeleseran sana sini. Pegi la mana-mana pun, ada jer. Macam-macam bangsa dan datang dari pelbagai negara. Bermacam-macam cara, bermacam-macam alasan!


Ok. Kita mulakan daripada depan pintu bank. Tak kira la bank ape pun.


Biasanya ada satu kerusi yang diorang letakkan bakul laundry kat atasnya. Lepas tu ada la tampal poster lebih kurang macam ni...'Kutipan derma untuk membangunkan sebuah masjid...bla..bla...bla...di Narathiwat, Thailand'. ATAUPUN, ada sorang manusia berpakaian muslim yang pegang sampul yang tertera poster yang lebih kurang sama tajuknya. Dimulakan dengan salam diorang akan tahan kita, peh tu cerita lebih kurang...biasanya, aku bagi je singgit dua..n...blah!


Persoalannya, betul ke diorang ni kutip derma untuk buat masjid tu, ataupun untuk diorang mendirikan masjid! Menurut seorang kenalan yang isteri KEDUAnya adalah seorang rakyat Thailand, juga dari Narathiwat, takde pun kerajaan diorang benarkan sebarang kutipan macam ni. Tipu jer tu!


Ada pulak sorang adik berbaju melayu, bersongkok, pakai beg silang, pegang kalender ataupun poster ataupun buku ataupun kismis yang datang menghampiri kita. 'Assalammualaikum kak....saya ada buat jualan amal untuk rumah anak-anak yatim....bla...bla...bla...harga kalender ni seploh henggit jer kak.....! Bantulah kak...untuk pelajaran kami'...(lebih kurang macam tu la bebudak tu kata dengan muka yang buleh buatkan aku menitiskan air mata!)


Persoalannya, kalau dah waktu yang sepatutnya diorang berada kat sekolah tapi masih ada depan pintu bank tu.... Bukan ke rumah jagaan anak-anak yatim tu menjaga kebajikan anak-anak itu...terjaga ke kebajikan diorang kalau.... isk! konpius aku!


Kita ke lokasi seterusnya iaitu di restoran / kedai makan.


Selesai melabuhkan bontot kat atas kerusi restoran, yang datang bukannya pelayan kat restoran tu tapi seorang insan yang cacat anggota, biasanya, mata la. Insan yang kurang bernasib baik ni biasanya akan ditemani seorang insan lain yang aku kira terlebih bernasib baik sebab hadirnya dengan sepasang baju yang cantik dan tudung bawal yang berkerlipan batunya. Aku anggarkan, harganya melebihi RM 50.00. Lalu yang terlebih bernasib baik ni akan memimpin si tidak bernasib baik. Salam dihulur....'tolong kak...bantuan untuk orang buta...'. Seringgit beralih tangan...

Persoalannya, sekiranya si terlebih bernasib baik itu adalah ahli keluarga si kurang bernasib baik....dia tak pegi keje ke?

Seterusnya, kita ke pasar malam pulak.


Yang ini lagi hebat!


Bermacam-macam kecederaan yang kita boleh nampak. Ada yang kaki tinggal sebelah, yang tangan takde, yang kerdil...pendek kata...SADIS! Tak kurang jugak yang meriba anak ditengah-tengah laluan pasar malam tu. Sayu hati...(Syukur, aku masih mampu besarkan anak-anak dalam keadaan sempurna). Wajah diorang ni memang nampak Malaysian! Tapi aku yakin.....takde maknenyer! Biasanya diorang ni dari luar.

Sebagai contoh, di pasar malam kawasan kejiranan aku ni, biasanya lebih daripada 5 orang seperti mereka-mereka di yang 'terduduk' dan 'mengesot' di celah-celah pengunjung pasar.

Persoalannya, macam mana diorang datang kat pasar malam tu? Ngesot?

Lokasi yang terakhir....depan rumah aku sendiri.

Yang ni, semakin hari semakin parah. Kalau dulu-dulu, yang datang cuma sorang akak yang mengaku wakil dari rumah anak yatim si Meru, Klang. Pemberian aku dibuktikan dengan resit. So, dalam fikiran aku...betul2 kot akak ni dari rumah anak yatim tu.

Kemudian pula, beberapa orang wanita India yang mengaku datang dari rumah anak-anak kurang upaya.

Kemudian lagi, lelaki-lelaki berhidung tinggi yang aku sendiri tak paham kata-katanya. Yang aku paham, "Afganistan...Insyaallah...Syukran...Barkat....". Maklum sajalah, aku tak ngaji bahasa arab. (asadon=lion aku tau la. itupun sebab aku tengok vcd Kak Esah.

Dan yang terkini....yang ni betul-betul hebat! Satu ketika, aku tengah menyidai kain. Terdengar pulak bunyi orang ketuk loceng...terkejut aku. Mana taknya, sekali toleh, sorang lelaki dengan selempang oren, tasbih sebesar guli 'pitek', juga dengan bahasa yang aku langsung tak paham, berdiri tegak depan pagar rumah. Mujur pagar rumah aku berkunci! Isk! mana pulak datangnya sami ni?

Persoalannya, setakat mana sahihnya resit-resit yang diorang keluarkan tu. Setakat cop je, aku pun buleh tempah. Bagi si hidung tinggi, benarkah wang diorang terima akan disalurkan kepada rakyat Afganistan yang hidup dalam penderitaan tu? Sapa pulak yang sponsor tiket diorang datang Malaysia ni? (Baru ni, sorang jiran bagi seploh henggit kat si hidung tinggi. Tau apa jadi? Dia minta lebih lagi. Oooo...pandai demand yer!) Si pendek berselempang oren berkepala botak dan memegang loceng....hadirnya sungguh la menyeramkan!

Untuk pengetahuan korang, aku jugak pernah membuat kira-kira secara rambang tentang pendapatan golongan2 di atas. Kita amik contoh lokasi di lorong rumah aku. Secara kasar aku anggarkan ada lebih kurang 60 buah rumah dalam lorong aku ni. Sekiranya kita amik secara purata sebuah rumah menyumbangkan RM 1.00 (sekarang ni payah nak jumpa yang bagi duit posen-posen tu) dan kita darabkan dengan 60 buah rumah maka jumlahnya ialah RM 60.00. Itu baru lorong aku, kalau tambah lorong-lorong lain....Huiyo! Kayo!

Mungkin ada yang kata, "alah, ikhlaskan hati je. tak kisah la ke mana pun perginya duit yang kita derma tu, asalkan kita ikhlas..".

Mungkin bila aku mempersoalkan perkara-perkara di atas, akan ada yang kata..."isk! Gaban ni...kedekut betul la..".

Aku betul-betul takkan berkira kalau yang meminta dengan betul caranya. Dalam kepala hotak aku, memang aku dah setkan orang-orang yang seikhlasnya aku akan berikan sumbangan. Antaranya;

Orang buta yang menyanyi-nyanyi tu. (pakcik ngan makcik ni slalu ada kt area pasar tani stadium shah alam)

Budak lumpuh yang jual tisu/pen. (budak ni selalu ada kat pasar car boot stadium shah alam)

Sorang pakcik tua yang dok atas kerusi depan gerai sayur kat pasar malam kat rumah aku ni. pakcik ni letak tisu dalam bakul atas riba dia.

Tiga orang di atas tu memang aku jarang miss hulurkan sumbangan kat diorang.

TAPI....

Kat pakcik makcik yang menyanyi tu, aku akan lepak jap untuk dengar lagu2 diorang. Sedap gak suara diorang. Lepas tu...masuk la skit duit dalam box yang diorang sediakan tu.

Budak lumpuh dengan pakcik tua tu, aku akan ambil sepeket tisu dari bakul diorang. Biasanya, sumbangan aku dah tiga pat kali lipat daripada modal diorang. Rasanya, berbaloi gak la.

Tujuan aku simple jer, aku kagum dengan usaha diorang untuk cari pendapatan dan aku tak mau diorang terbiasa dapat duit secara percuma. Bagi aku takde benda yang free kat dunia ni. Yang free...kasih sayang dari yang SATU tu je. Itupun kadang-kadang kita taknak amik! Blagak betol!

Terus terang aku katakan di sini, aku sendiri ragu-ragu, SETAKAT MANA IKHLASNYA AKU?. Sebab aku sendiri mengakui yang ada masanya aku menghulur atas sebab-sebab berikut :

1) Aku nak blah cepat.

2) Aku malas nak dengar bait-bait ayat power dari mulut diorang.

3) Aku cover malu (orang sekeliling pandang jek...takkan aku nak buat bodo lak)

4) Aku tak nak diganggu.

Apa yang aku tulis ni adalah apa yang berlegar-legar dalam kepala hotak aku jer. Takde kena-mengena dengan orang lain. Mungkin ada yang memang gemar dan tercarik-carik golongan-golongan di atas untuk diberikan sumbangan. Maklum la...nak melabur untuk hari akhirat! Tapi, aku rasa banyak lagi badan-badan berwajib yang menjalankan pengutipan sumbangan secara sah yang boleh kita beri kerjasama. Dan lebih tepat lagi, yang akan men'declare'kan ke mana dan berapa jumlah RM yang diterima akan disalurkan.

Ke mana pulak perginya pihak yang berkuasa untuk menangani mereka-mereka ni. Aku ni bukannya pandai sangat, tapi takkan la takde langsung pihak yang boleh bertanggungjawab. Ataupun, perkara macam ni sebenarnya langsung tak penting. Cuma aku je yang lebih-lebih!

Buleh ke diorang ni di ambil tindakan? Macam mana? Siapa yang bertanggungjawab?

Rasanya tak mau la pulak negara aku yang tercinta ni mendapat status negara miskin yang ramai pengemis satu hari nanti!

Ya Allah, jauhkan la aku dari kepayahan dan kuatkanlah tubuh badan aku untuk terus mencari rezeki dan jauhkan lah aku daripada meminta-minta! Amin....

NTAH LA....

* Dah takde kerje lain agaknye aku ni, panjang giler aku merapu!

Thursday, November 26, 2009

AMBOI....AMBOI...!

Abahnye balik semalam. Anak-anak punya la suka. Mamanye pun suka jugak!



Aku dah seminggu x beli bahan mentah kat dapur. Macam biasa, kalau abahnye takde, aku masak yang sempoi-sempoi je. Yang penting makanan untuk anak-anak. So, agak-agak lapar, aku pulun je la bubur nasi Khadijah. Biasanya aku memang masak bubur banyak-banyak! Senang aku nak tumpang!



Disebabkan xde bahan mentah, maka abahnye mengeluarkan arahan supaya di dail je 1300-13-1300. Tak lama kemudian, sampai la adik hensem (hensem?) yang hantar makanan tu.


Apa lagi? Pulun la......

Antara kami berempat, ada sorang anak dara ni yang melebih-lebih. Tengok je la aksinya ni...!

video

Amboi....amboi....Khadijah. kalau dah dapat makanan....kamera mama pun dia dah tak heran. Kalau tidak pantang nampak kamera, tentudia nak capai!



* Alhamdulillah...dapat gak kami sambut Aidiladha dengan Abahnye!

Wednesday, November 25, 2009

SEPANJANG PERJALANAN

Aku tinggal di Shah Alam, bekerja di Kampung Pandan KL. Setiap hari aku memandu ditemani Kak Esah yang setia di tempat duduk belakang. Perjalanan pergi biasanya mengambil masa 30 hingga 45 minit sahaja. Tapi, perjalanan balik.......kadang-kadang lebih dari 2 jam pun belum tentu sampai lagi. TRAFFIC JAM? Memang dah jadi makanan aku dah.

Dah hampir setahun aku berulang alik ke KL. Sepanjang tempoh tu jugak aku dapat menyaksikan macam-macam kejadian kat Federal Hiway yang dah jadi laluan wajib aku tu. Terutamanya eksiden la.....boleh dikatakan setiap hari ada je eksiden yang aku jumpa. Biasanya, eksiden berantai (aku yang bagi nama ni). Mana taknya, kadang-kadang melibatkan lebih daripada 5 buah kereta. Puncanya, sikap tak sabar pemandu-pemandu di Malaysia! Dalam istilah zaman sekarang ni "main cucuk-cucuk!". Dah tau jalan tu jam, nak jugak bwk laju-laju. Akibatnya, dia langgar bontot dia, dia tu pulak langgar bontot dia tu dan seterusnya!

Perjalanan aku semalam betul-betul buat aku seriau. Bila teringat je...meremang bulu roma aku. Nyilu rasa setiap sendi.

Alkisahnya......

Aku keluar dari rumah lebih kurang pukul 10.30 pagi semalam. Bila dah lepas tol Batu 3 tu, berat sangat rasa mata. Terlupa pulak nak bawak ubat mengantuk aku....apa lagi makanan dan kudapan la! Aku terus gak memandu. Sampai area Mentari Court, ala lebih kurang dekat bawah jambatan Pulau Pinang tu, kalau korang perasan ada bus stop kan.....

...Masa tu, laluan ke KL agak sibuk gak la. So,aku memang pandu perlahan tapi di line tengah. Tetiba aku terperasan satu Waja yang tak tentu arah di laluan menghala ke Shah alam. Disebabkan aku bawak slow, aku memang nampak la apa yang jadi masa tu.

Macam ni....

Kete waja tu mungkin dah dilanggar di bontotnya berdasarkan remuk kat bumper belakang. Masa tu dia mungkin di line kiri. Kemudian dia terlanggar sebuah bas Rapid KL yang berhenti di bus stop kt situ. Remuk pulak bumper depan. Mungkin disebabkan tak dapat nak kawal stering, Waja tu seterusnya tersasar ke line tengah dan melanggar sebuah lori di line paling kanan. Sekali lagi dia tersasar. Kali ni dia kembali ke line paling kiri dan melanggar sebuah lagi kenderaan, kalau tak salah aku...lori ataupun bas. Mujur waja tu terhenti di situ. Kalau tak aku tak dapat bayangkan selebihnya, mungkin dia akan melanggar @ dilanggar kenderaan lain @ terbalik!

Ya Allah, aku masih ingat lagi macam mana pemandunya, seorang perempuan pakai tudung kaler pink, tersengguk-sengguk dan terhentak-hentak di stering. Semuanya jelas!

Aku mengucap panjang......Walaupun dalam hati nak sangat tahu ape nasib pemandunya, tapi aku kena teruskan perjalanan gak. Kang tak pasal-pasal aku kene maki ngan kete kt blakang.

Dalam hati masih teringat-ingat eksiden tadi tu. Macam manala keadaan pemandunya? Belum sempat reda perasaan seriau aku, tetiba aku terpandang ramai orang berkumpul di laluan motosikal berhampiran susur ke Amcorp Mall. Ya Allah...ape lagi ni....

Kelihatan sebuah motosikal dah terbalik di tepi jalan. Kemudian pulak, seorang lelaki yang kesakitan terduduk berhampiran motosikal tu.

Aduh! Eksiden lagi. bertambah-tambah seriau aku. Untuk pengetahuan korang, hari sebelumnya, anak jiran aku masuk UH sebab jatuh motosikal masa mengelak sorang pompuan yang tengah amik nametag dia yang jatuh kt laluan motosikal.

Bila tengok eksiden ni memang seriau je rasanya. Sampai rasa macam taknak bwk kete je. Kalau boleh biar tempat yang nak dituju tu yang datang sendiri kat kita. Tak yah susah-susah.

* Ya Allah permudahkanlah perjalanan ku mencari rezeki di bumiMu...!

** Oh ye!....Abahnye dah balik!

Monday, November 23, 2009

"Seindah Butterfly" Giveaway Kategori B


Hati tergerak untuk joint contest ni setelah terbaca entry dalam blog beberapa orang kawan.

Setelah difikir-fikir, rasanya gambar ni cukup bagus untuk dikongsikan dan menyertai contest ni.


Yang empunya diri dalam gambar ni bernama NUR KHADIJAH DAFINAH BINTI ASAN ALWI. Baru berumur 7 bulan setelah dilahirkan pada 22hb April 2009. Khadijah merupakan anak kedua mamanye dan abahnye, selepas kakaknye, Aisyah.

Sehingga entry ini ditulis, Khadijah baru pandai bergerak dengan lagak seperti seorang 'rambo' yang sedang 'skodeng musuhnya'. Ada gaya nak merangkak tapi belum mula bergerak. Mungkin sebab Khadijah belum dapat menguasai skill merangkak sepenuhnya.

TAPI...Khadijah dah mula berpaut pada objek-objek disekelilingnya, contohnya; kerusi dan mamanye untuk bangun dan berdiri. Seringkali Khadijah berjaya dalam cubaannya! Tapi ada masanya Khadijah tersalah langkah dan jatuh 'bedebab!'. Yang positifnya, Khadijah ni tak pernah serik untuk mencuba. Jatuh.....nangis kejap....try lagi!

Harap-harap Khadijah cepat pandai berdiri sendiri supaya nampak lebih bergaya untuk menggayakan baju yang di design oleh Pn. Cuda nanti! (berfikiran positif seolah-olah dah kompom buleh menang....ahaks!)


*To Pn Cuda, setiap benda yang u design semuanya kiut miut. Hati ni memang dah terpaut! Memang nak oder tapi nak try dapatkan yang free dulu la. Ahaks! Ahaks! (Ni bukan bodek tau...ikhlas!)


**Alahai anak mama...doa mama sentiasa mengiringi Khadijah. Good Luck!
Isk! macam nak g berjuang kat medan perang lak...ahaks!

Saturday, November 21, 2009

MEET UNCLE OPONDE

Uncle Oponde ni sebenarnya salah sorang kawan Abahnye yang datang dari Cameroon, Afrika untuk training kat sini. Dia datang bersama 4 orang lagi kengkawannya. Tapi dua daripadanya dah balik.


Untuk rekod, Abahnye berkenalan dengan Uncle Oponde ni kira-kira 2 tahun lepas. Masa tu Abahnye outstation kat Cameroon. Lama la jugak. Sebulan lebih. Kalau diikutkan, Abahnye dah boleh balik awal, tapi menurut diorang, masa tu ada rusuhan kat sana. So, Abahnye tak dibenarkan keluar daripada kawasan kilang dan ladang diorang.


Sejak balik daripada Cameroon tu, Abahnye asyik bercerita tentang Uncle Oponde ni. Katanya, Uncle Oponde la yang paling sibuk melayan dia kat sana. Cakap je nak ape....Uncle Oponde akan cuba dapatkan. ("Oponde....ada tak Abahnye mintak carikkan pompuan?")


Abahnye selalu bercerita tentang kehidupan orang-orang kat sana. Kesian. Diorang hidup serba kekurangan. Tak macam kita kat sini. Mewah dengan makanan. Kat sana, diorang biasa makan pisang ngan ubi kayu je. Ada jugak aku tengok gambar yang Abahnye amik kat sana. Daripada pengamatan aku, kampung aku lebih elok daripada pekan diorang.


Kata Abahnye, Uncle Oponde selalu cakap dia teringin nak datang Malaysia. Uncle Oponde nak tengok macam mana keadaan kat Malaysia, sebab dia selalu dengar cerita yang Malaysia ni cantik, bersih, maju, aman.......bla...bla...bla...


Abahnye dan Uncle Oponde still berhubung walaupun dah lama tak berjumpa. Sehingga la dalam bulan lepas, Abahnye kata Uncle Oponde call dan kata dia akan datang ke Malaysia.


Sebelum Abahnye ke Thailand ari tu, dia bawak kami sekeluarga ke hotel tempat Uncle Oponde menginap. Kata Abahnye, Uncle Oponde nak sangat bertemu dengan kami. Sebelum ni dia cuma tengok gambar je.


Uncle Oponde ni ramah orangnye. Tak habis-habis memuji .... Malaysia is good! The road is clean! Ilike Malaysia very much! (guna slanga african ye!). Aku kata..."ha...wait until you see Putrajaya." Masa bersembang ngan dia pening gak la kepala aku. Mana taknya, dah la english aku ni kira hancur, kene lak nak memahamkan english versi african dia! Sempat gak dia ngadu yang wife dia kat sana nangis jek masa call dia. Padan muka. Baru tau macam mana aku rasa masa Abahnye tersangkut kat sana ari tu....Ahaks!


Masa jumpa dia tu, aku bawakkan sikit pizza ngan karipap. kata Abahnye, Uncle Oponde minta dibelikan ubi rebus. Tapi tak sempat aku nak ke pasar. Esoknya, Uncle Oponde call aku dari Putrajaya dan cakap..."Hello madam, tq for the food. its very good. Putrajaya.....very beautiful". He..he..!


Khadijah suka sangat dengan Uncle Oponde ni. Asik la berdukung. Uncle Oponde kata mungkin Khadijah rasa macam naik kenderaan yang besar dan selesa sebab dia kan gemuk! Khadijah tetap nak g ke Uncle Opondenye walaupun aku dah amik dia. Kak Esah, jangan harap la....dia ada kisah silam ngan orang yang berkaler begitu!


Uncle Oponde kata kat Khadijah ngan Kak Esah, " U 2 have good fortunate bcoz u born in Malaysia". Lebih kurang gitu la katanya....


Sekarang ni, Uncle Oponde masih di Meru. Abahnye pulak belum balik dari Thailand. Kalau ikut jadual, Uncle Oponde akan balik pada 5 Disember ni.



* Harap-harap aku boleh masakkan sesuatu untuk dia rasa. Tapi Abahnye kene la ada sama....kang kene gosip lak!


* Abahnye pun......balik la naknye....!



Tuesday, November 17, 2009

CAMERON HIGHLANDS

Episod 2 (Akhir)
Hari kedua yang juga hari balik bagi kitorang. Kitorang bersarapan lebih kurang je. Cuma makan roti yang kitorang beli semalamnya dan bancuh nescafe dengan milo je. Bukan ape, malas pulak rasanya nak keluar. Alang-alang, baik terus check out je.
Lepas ngemas semua barang-barang kitorang pun bersiap-siap la untuk check out. Tapi sebelum tu, kena la bergambar kat lobi dulu...chewah!



Gud Bai...!!!

Dalam perjalanan balik, kitorang singgah la mana-mana tempat yang nampak menarik je.



Yummy!!!



Kalau ke tanah tinggi ni aku rasa mesti kita kena terjah ladang teh. Barulah complete. Dari peta yang kitorang beli, kitorang carik la Ladang Teh Boh. Kiranya, brand yang glemer gak la kan kt negara kita ni. Mak Oih...perjalanan mendaki bukit kepuncak memang la dahsyat. Berliku-liku. Risau je...takut kereta bertembung dengan kereta lain. Iskh! seriau! Tapi Alhamdulliah, Selamat la sampai......


Rupa-rupanya, dari tempat parking kereta tu, kitorang perlu mendaki lagi. Kali ni dengan gunakan kaki sendiri. Tingginya cuma 174m je dr parking kereta tu. Kalau ikutkan memang la aku tak lalu nak naik. Tapi rasa rugi lak. So, aku tabahkan hati. Sambil mendukung Khadijah, aku termengah-mengah! Kompom, balik ni aku kena lebihkan exercise. Mana taknya, masa mendaki tu aku rasa dada aku ni macam tersumbat jek! Bahaya nih!




Adoih! Mengah...mengah! Tapi berjaya gak sampai kt puncaknya!

Bila dah sampai kat puncak tu......aaaaaamin........! Sejuk mata memandang. Segalanya hijau. Indahnya ciptaan Allah. Insaf jap!

Masa dok sibuk berposing-posing, terasa titisan hujan dah mula turun. Alahai....belum puas lagi menikmati pemandangan ladang teh...hujan dah turun pulak. Terpaksa la kitorang turun. Peh tu, singgah jap kat kedai teh diorang, minum-minum dan beli sikit barang untuk bawak balik. Mula-mula nak gak masuk kilang dia, tengok macam mana diorang proses daun teh tu, tapi bila kaki aku dah mula rasa terketar-ketar...lupakan je la. Masa tu dalam hati aku ada satu benda je yang aku pikir.....NAK MASUK KERETA......dan TIDO!!!



Refreshing...!

Dalam perjalanan balik terdapat banyak gerai-gerai orang asli yang menjual buah durian, petai, tampoi....Apa lagi, sebagai penggemar durian yang tegar, dah tentu la kena singgah kan! Maka musnah la beberapa bijik durian di mulut kitorang! Lepas membelasah durian, aku beli sikit petai untuk dijadikan 'salad' dan buah tangan untuk kengkawan!




Perjalanan diteruskan. Kiri kanan cuma nampak hutan je. Hari dah mula nak gelap. Ada tanda-tanda hujan nak turun. Tetiba kitorang terbau bau yang amat busuk. Cesh! Khadijah buat angkara rupanya. Mujur la masa tu dah dekat dengan Lata Iskandar. So, sekali lagi kitorang terpaksa berhenti untuk mencuci poo poo si Khadijah tu. Bayaran guna tandas = RM 0.20. Aku puas hati sebab tandasnya bersih!

Selesai task mencabar yang diberikan oleh Khadijah, kitorang tuju ke air terjun Lata Iskandar jap. Sekadar membasahkan kaki je. Nak mandi? Tak payah la kot. Masa pun dah lewat, cuaca pun dah semacam. Bahaya berada di air terjun musim-musim hujan ni!

Rasanya sampai situ je la.....perjalanan kitorang teruskan. Kitorang sampai ke Meru dalam pukul 8++. Hantar En. Kabul balik ke rumah dan seterusnya menuju ke rumah kitorang plak.


Alhamdulillah, trip kitorang kali ni cukup memuaskan. Apa sebab aku puas hati ?


1) Memang aku teringin nak ke Cameron Highlands sebab dah lama tak pegi.

2) Penginapan yang aku rasa cukup selesa.

3) Rata-rata tandas yang aku masuk semuanya bersih. Tak kisah la walaupun kena bayar.

4) Akhirnya aku dapat pulun aiskrim setoberi. Aku memang ngidam nak makan benda ni sejak aku ngandungkan Khadijah lagi.

5) Dapat habiskan masa dengan family. Bukan senang.....



*Macam biasa....setelah berehat selama sehari dirumah, abahnya hilang lagi....! Kali ni dia ke Trang, Thailand. Abahnya...abahnye...!

Sunday, November 15, 2009

CAMERON HIGHLANDS


Episod 1


Perjalanan kami ke Cameron Highlands ni di'sponsor' sepenuhnya oleh Bos Abahnye. Sebenarnya, kompeni dia ada buat family day tapi masa tu, Abahnye terpaksa ke Indonesia dengan sorang lagi pekerja, En. Kabul. Untuk pengetahuan korang, Encik Kabul ni pekerja dari Indonesia yang terpaksa tinggalkan family dia untuk carik nafkah kat sini. Jangan risau, dia kerja secara sah!





Yang baju biru tu la En. Kabul....

Disebabkan kedua-dua mereka ni tak dapat joint family day yang dah lepas ari tu, dengan murah hatinya Bos diorang, Mr. Lee, menghadiahkan balik kat diorang trip 3 hari 2 malam beserta duit minyak, duit makan dan penginapan di Equatorial Resort, Cameron Highlands. Apartment 2 bilik. Ok sangat! Thank You Mr. Lee.....next year bg lagi yer!

Trip bermula pada lebih kurang pukul 2 ptg. Kitorang melalui jalan dalam (ikut Kuala Selangor-Tg. Karang-Teluk Intan-Tapah-Cameron Highlands). Kitorang singgah kat kampung aku, kat area Bagan Datoh untuk amik sorang anak buah aku, Ijat, yang sanggup ponteng sekolah semata-mata sebab nak ikut aku. Lebih membanggakan, kakak aku sefamily termasuk Abah aku sekali nak ikut jugak. Ni semua langsung tak dirancang, tetiba jek...! Lagi best kalau pegi reramai.

Separuh daripada yang terlibat dalam trip kali ni!

Kitorang sampai kat apartment tu dah malam. Lebih kurang pukul 9 malam. Lepas Check In dan melepak jap dalam bilik, kitorang kluar makan. Disebabkan kitorang tak berapa kenal lagi dgn kawasan Cameron Highlands ni, kitorang main singgah je kat food court yg kitorang nampak. Hasilnya, sungguh hampeh! TAK sedap dan harganya pulak TAK berbaloi-baloi.

Maleh aku nak bubuh gambar makan-makan. Nyampah!

Pepagi esoknya, kitorang terjah ladang strawberi. Lepas tu Ladang teh. Sampai situ je......Family kakak aku dengan Abah aku terpaksa balik. Yang tinggal Ijat sorang je dengan kitorang.

Poyo je posing petik strawberi! Ni la kakak aku yang sulung!


Hensemnya...Abah sape la tu agaknya yer?


Babai...!!!

Walaupun team kitorang dah kurang, kitorang teruskan penjelajahan ke sekitar Cameron Highlands ni. Banyak tempat yang cantik. Antara tempat yang kitorang masuk termasuk la Butterfly Farm, Rose Valley, Bee Farm........dan beberapa tempat jualan hasil setempat yang kitorang singgah sekejap-sekejap jer....!

Malangnya, kamera aku abis bateri, so, banyak la benda-benda yang cun melecun yang aku x dapat nak amik gambarnya. Tapi, ada la jugak yg aku tumpang kamera En. Kabul...he! he!


Enjoy la the gambar ye!

Bunga Ros diorang besar-besar....kagum aku!


Yummy!


Mesti si Iman tu pikir apa la nak jadi ngan Maksu dia!

Melekat je Kak Esah ngan Abahnye! Huh!


Ulat-ulat strawberi.....!

Sebelah malam, kitorang singgah ke pasar malam kat Brinchang masa nak g makan malam. Pasar malam ni terletak betul2 kat depan Balai Polis Brinchang. Aku beli sikit souvenir utk kengkawan, sikit kudap-kudapan dan try strawberi cokelat. Susah betul, habis satu pasar malam aku round, hampir semuanya berbangsa cina. Aku kurang rela nak beli kat diorang, mujur la at the end of the pasar malam, sorang akak tu sapa dan offer aku untuk beli strawberi coklat dia. Ada gak orang kita yang meniaga...amin.


Rambang mata tengok bunga...pompuan mana yang x suka bunga? habaq mai kat aku!


Aku try strawberi madu ngan coklat. Harga secucuk RM 2.00


Dari pasar malam, kitorang bergerak untuk carik santapan untuk malam tu. Kali ni kitorang lebih berhati-hati. Pilihan kitorang ialah sebuah restoran makanan ala-ala Thai. Okla.....lebih baik daripada yang semalam tu!

Disebabkan badan dah keletihan lepas seharian menjelajah sekitar Brinchang dan Kea Farm pada siangnya, kitorang putuskan untuk balik je ke bilik. Berehat dan bersedia untuk terus menjelajah pada hari esok......











Monday, October 19, 2009

JOM GI SWIMMING

Dah agak lama kami tak ke sini. Takde masa. Bila dah ada masa tak cukup korum lak.

So, dihari yang berbahagia ini, kami paksa-paksa kan jugak diri untuk bawak Kak Esah ke mari.




Aku tengok Kak Esah dah makin berani. Dah taknak pakai pelampung lagi. Tak mau dipegang. Nak swimming sendiri. Swimming kebendanye? Kaki jejak kat lantai!




Skill Kak Esah dah banyak yang hilang. Mungkin sebab dah jarang dibawa ke kolam. Kalau dulu dia suka mengapungkan badan, tapi sekarang dia lebih banyak berjalan. Mentang-mentang la kaki dah buleh cecah ke lantai kolam tu. Nak bawak ke kolam dewasa, aku tak berani. Aku ngan Abahnye bukan terrer sangat bab-bab berenang ni. Kalau setakat bawak diri sendiri buleh la, nak bawak budak-budak tu, tak yakin pulak rasanya.

Hari ni jugak sebenarnya hari yang bersejarah. Sebab hari ni,adalah kali pertama Khadijah turun kolam.



Bukan main suke lagi dia. Siap buat aksi superman lagi tu...







Agak-agak badan dah letih, Khadijah pun dah terketar-ketar, kitorang tunaikan satu lagi permintaan Kak Esah....


PIZZAAAA




Masa ni pizza belum sampai lagi. Tapi dua beranak tu eksen sebab sama-sama pakai baju Upin dan Ipin. Eleh, tak heran! huk! huk!

Dah kenyang....balik rumah la. Apa lagi!


*Seperti biasa, esoknya, Abahnye hilang lagi! Huh!

Thursday, October 15, 2009

BERAYA BERSAMA UPIN & IPIN


Kejadian ini berlaku pada hari Ahad (11 okt) lepas. Abahnye balik dari outstation hari Sabtu tu. Maka, kami bersetuju untuk memenuhi undangan Les Copauque ke majlis rumah terbuka diorang di depan opis diorang kat Seksyen 13. Undangan? ye....undangan dengan bayaran RM 20 sekepala aku kira tak layak dipanggil undangan!

Alkisahnya, sebelum barangan cetak rompak U&I ni wujud dipasaran, kami dah pegi ke kedai rasmi diorang. Mendaftar sebagai ahli melayakkan kami dapat diskaun untuk belian yang seterus dan seterusnya. Masa tu anak buah aku si Hakimi tu memang giler sangat kat U&I. Mak ayah dia berabih RM masa tu. Semua dia beli, beg, baju, badge, note book...bla....bla....bla..! Sekarang ni aku sapu je yang mana yang murah. Sana-sini ada je barang U&I ni.

Bila dah daftar jadi member, kitorang layak la untuk ada dalam senarai jemputan untuk apa2 acara yang diorang anjurkan.

Berbalik pada kisah raya tadi yer....

Masa kitorang sampai orang tak ramai lagi. Sebelum bayar pendaftaran yang aku kira sebagai bayaran makan buffet tu, aku tanya dulu....U&I ada datang tak? Budak tu kata ada, baru aku bayar sebab aku datang memang untuk temukan Kak Esah dengan diorang. Lepas bayar dapat la fridge magnet ngan barang-barang kecik U&I untuk Kak Esah dan melayakkan kami untuk MAKAN!

Masa tu yang jadi MC ialah pemegang watak Kak Ros tu. Ramai la bebudak kat pentas tu. Ada la diorang buat acara teka-teka. Aku tak meneka pun, sebab aku angkat tangan diorang tak nampak! Agaknya aku ni dah kecik kot!! Ahaks!

Kak Esah terlibat gak dok kat pentas tu. Dia ikut je ape orang buat. Orang angkat tangan, dia pun angkat. Padahal aku kompom, dia tak paham pun apa orang tu tanya!



Kedai diorang pulak bukak ari tuh...maknanya, terpaksa la melayan kerenah Kak Esah.


Sebelum....






....Selepas



Lebih kurang pukul 12.30 pm....yang ditunggu-tunggu pun tiba. JENG....JENG......JENG!!!



Silakan YB Upin..!


Ala....ala....comelnya. Anak sapa la yang hensem berbaju melayu ni ye!


Aku pun teringin gak nak bergambar!





Khadijah cium Ipin.




Kak Esah nangis sebab takut dengan Upin dan Ipin yang besor sangat!





Ikutkan hati nak lepak lama lagi. Belum puas menjamah (menjamah?) makanan yang terhidang. Sedap gak. Menurut kat kata salah seorang krew kat situ, makanan diorder dari restoran berhampiran. D'Lawang namanya. Insyaallah, ada masa aku nak menjengah ke sana.


Walaubagaimanapun, kitorang terpaksa angkat kaki sebelum majlis tamat. Maklumlah... bermacam-macam janji dah ditabur oleh Abahnye pada Kak Esah. Dari majlis tu kami bergerak pula ke Pusat Akuatik. Kak Esah nak swimming!




*Entry yg banyak gambar...ahaks!
**Kitorang tak pakai baju raya sebab masa diorang call tak kata pun majlis hari raya, kata ada gathering je! Cesh!