Tuesday, December 15, 2009

KAKI KAK ESAH



Sebenarnya, kaki Kak Esah digigit pacat.


Masa balik kampung aku Aidiladha lepas, Kak Esah sibuk merayau kat tepi rumah Atuknye. Puas aku menjerit, "jangan la merayau-rayau kat situ". Kak Esah buat tak layan jer...maklumla...orang tengah seronok. Lepas gian la, kalau kat rumah sendiri jangan harap la dapat keluar. Abis jauh pun depan rumah je. Itupun, pagar aku tetap kunci. Bahaya!


Masa kitorang melepak kat depan rumah, tetiba je Kak Esah tanya aku. " Mama, ape kat kaki kakak ni?" (kalau aku taip versi bahasa dia, kompom korang tak paham nyer...so, aku translate terus...ahaks!)

Aku pun tengok la kaki dia. Huh! Cuba buat muka selamber..."Oh....kejap yer...." terus gi dapur amik garam skit.

Bila aku sampai kat Kak Esah, dia masih tak tau mende yang melekat kat kaki dia tu. Syok je dia sengih2 sambil goyang-goyang kaki.

Aku pun letak la sikit garam kat atas pacat yang separuh kenyang mentekedarah darah anak aku tu....APA LAGI...!!!!

Menjerit la Kak Esah bila nampak pacat tu jatuh siap dengan darah meleleh2.

"A.....Kaki Tatak lalah....!"

Aku try la pujuk dia dan sapu minyak gamat untuk bagi darah berhenti, tapi tak berjaya. Kak Esah terus menangis dan nangis.......

Sampai Abahnye balik dari solat Jumaat, Kak Esah masih menangis lagi.......!

*Selamat berkenalan dengan Encik Pacat yer Kak Esah! Tu la...lain kali dengar cakap Mama...!

3 comments:

frida[norm] said...

siapla kang sementara luka nak baik tu kang...merenyam je gatalnya kaki kak esah tu nanti...

chugie said...

heheh..sian nye kak esah kene gigit dek encik pacat! aku penah kene ngan lintah masa kecik dulu..eee gerun beb!

gaban said...

nomi...sampai harini kesan gigitan pacat tu masih ada. timbul lak tu. asik digaru-garu Kak Esah jek!

Chugie...kalau pacat aku steady lagi, kalau lintah...uih...ngeri!