Monday, December 7, 2009

BAWANG OH BAWANG!

Masa menjenguk ke bekas bawang tadi, tetiba aku mengeluh sendiri. Bawang dah tinggal beberapa biji je lagi.


Macam tak logik je kan...teruk sangat ke ekonomi si Gaban sampai mengeluh bila bekalan bawang di rumah dah tinggal sikit. Takkan tak mampu beli bawang kot Gaban oi....?!


Mari aku jelaskan....


Sebagai seorang orang yang bergiat aktif dalam hal-hal membeli dan membuat analisis barang dapur, aku memang la tensen dengan kenaikan harga barang sekarang ni. Terutama sekali BAWANG!


Kalau sebelum ni aku boleh beli se'bundle' bawang bombay (macam dalam gambar tu) yang beratnya lebih kurang 6-7kg dengan harga paling mahal pun cuma RM 6.90, tapi sekarang ni jangan harap la. Ye...tuan-tuan dan puan-puan...JANGAN HARAP LA! Kerana......


HARGA BAGI SE'BUNDLE' BAWANG BOMBAY (6-7kg/bundle) SUDAH MENCECAH SEHINGGA RM 22.00.

Itu harga di pasar borong tau! Kalau di kedai runcit?

Boleh bayangkan berapa kali ganda kenaikannya?

MELAMPAU KAN?!


Kenaikan harga bukan setakat bawang bombay je... malah bawang2 lain pun turut terlibat sama. Contohnya, bawang putih...RM 30/bundle. Yang ni aku kurang terkejut la...sebab harganya memang tinggi skit. Lagipun dari segi penggunaannya pun, tak la sebanyak bawang bombay tu.

Kalau dikira dari segi kegunaan di rumah, mungkin la tak terasa sangat. Tapi cuba bayangkan peniaga-peniaga makanan kat luar sana. Macam mana pulak dengan makcik pakcik yang nak kawinkan anak-anak dimusim cuti ni....uih! sungguh terasa!

Mujur sekarang ni cuti sekolah. Bebudak yang tinggal di asrama cuma budak SPM je. Jadi kurang la memasak. Kurang la guna bawang! Kalau dihari persekolahan, se'bundle' tu untuk kegunaan tiga hari jer.

Bila ditanyakan pada si peniaga kenapa harga bawang naik begitu tinggi, jawapannya mudah sangat....

MUSIM HUJAN, MUSIM BANJIR...

Sekarang ni musim banjir ke di India sana? Ntah la...aku pun x tau! (Ada ke orang tanam bawang kat Malaysia ni?)

Ada pulak yang kata bawang bombay ni mahal sebab bawang yang baru takde sampai. Kiranya, stok yang diorang jual sekarang ni stok yang dah lama sampai. Bawang lama lebih mahal? Kenapa?

Menurut si apek, stok lama ni dah dipilih la. Yang busuk dan buruk diorang (pengimport) dah buang. So, katakan stok yang sampai 10 tan, katakan pulak yang busuk 1 tan, maka yang boleh dijual hanya 9 tan. Pastinya untuk elakkan kerugian bagi 1 tan yang busuk tu, harga jualan bawang pun dinaikkan.

Logik ke? Sebagai pengguna, perlu ke kita pulak yang dibebankan untuk cover kerugian pembekal? Bukan ke pembekal/pengimport yang perlu bertanggungjawab sepenuhnya?

HUH!

Untuk sementera ni aku gunakan bawang New Zealand. Murah sikit. RM 27.00 se'bundle'(15kg). Bawang New Zealand ni bawang yang kaler kuning tu. Biasanya aku nampak orang masukkan dalam tomyam, burger dan pizza....

Harap-harap harga bawang yang menghantui hidup aku ni tak berterusan. Maklum saje la, bawang ni boleh dikatakan medium utama dalam masakan kita-kita melayu ni....Risau gak, kalau harga ni kekal sehingga sesi persekolahan akan datang dibuka, kos penyediaan makanan tentu akan meningkat sedangkan harga tender tak buleh nak dinaikkan! (dah la tender baru satu pun tak sangkut...hu...hu...)

*Nampaknya lebih baik aku guna serbuk cukup rasa je untuk memasak. Sebab kat dalamnya dah ada bawang! Ahaks!



3 comments:

DYLA said...

TQ gaban for sharing this info... aku tak penah amik tau. huhu

gaban said...

dyla...aku dulu pun tak amik tau gak. tapi dah keje macam aku ni...kene amik tau sesangat la....

frida[norm] said...

Gaban, same goes to me. since beli for domestic use, saiz keluarga pun kecil...

cuma yg ku perasan tang tengkujuh je mmg susah nak dapat bawang2 ni...dan aku pun have the same thot as you.