Saturday, November 21, 2009

MEET UNCLE OPONDE

Uncle Oponde ni sebenarnya salah sorang kawan Abahnye yang datang dari Cameroon, Afrika untuk training kat sini. Dia datang bersama 4 orang lagi kengkawannya. Tapi dua daripadanya dah balik.


Untuk rekod, Abahnye berkenalan dengan Uncle Oponde ni kira-kira 2 tahun lepas. Masa tu Abahnye outstation kat Cameroon. Lama la jugak. Sebulan lebih. Kalau diikutkan, Abahnye dah boleh balik awal, tapi menurut diorang, masa tu ada rusuhan kat sana. So, Abahnye tak dibenarkan keluar daripada kawasan kilang dan ladang diorang.


Sejak balik daripada Cameroon tu, Abahnye asyik bercerita tentang Uncle Oponde ni. Katanya, Uncle Oponde la yang paling sibuk melayan dia kat sana. Cakap je nak ape....Uncle Oponde akan cuba dapatkan. ("Oponde....ada tak Abahnye mintak carikkan pompuan?")


Abahnye selalu bercerita tentang kehidupan orang-orang kat sana. Kesian. Diorang hidup serba kekurangan. Tak macam kita kat sini. Mewah dengan makanan. Kat sana, diorang biasa makan pisang ngan ubi kayu je. Ada jugak aku tengok gambar yang Abahnye amik kat sana. Daripada pengamatan aku, kampung aku lebih elok daripada pekan diorang.


Kata Abahnye, Uncle Oponde selalu cakap dia teringin nak datang Malaysia. Uncle Oponde nak tengok macam mana keadaan kat Malaysia, sebab dia selalu dengar cerita yang Malaysia ni cantik, bersih, maju, aman.......bla...bla...bla...


Abahnye dan Uncle Oponde still berhubung walaupun dah lama tak berjumpa. Sehingga la dalam bulan lepas, Abahnye kata Uncle Oponde call dan kata dia akan datang ke Malaysia.


Sebelum Abahnye ke Thailand ari tu, dia bawak kami sekeluarga ke hotel tempat Uncle Oponde menginap. Kata Abahnye, Uncle Oponde nak sangat bertemu dengan kami. Sebelum ni dia cuma tengok gambar je.


Uncle Oponde ni ramah orangnye. Tak habis-habis memuji .... Malaysia is good! The road is clean! Ilike Malaysia very much! (guna slanga african ye!). Aku kata..."ha...wait until you see Putrajaya." Masa bersembang ngan dia pening gak la kepala aku. Mana taknya, dah la english aku ni kira hancur, kene lak nak memahamkan english versi african dia! Sempat gak dia ngadu yang wife dia kat sana nangis jek masa call dia. Padan muka. Baru tau macam mana aku rasa masa Abahnye tersangkut kat sana ari tu....Ahaks!


Masa jumpa dia tu, aku bawakkan sikit pizza ngan karipap. kata Abahnye, Uncle Oponde minta dibelikan ubi rebus. Tapi tak sempat aku nak ke pasar. Esoknya, Uncle Oponde call aku dari Putrajaya dan cakap..."Hello madam, tq for the food. its very good. Putrajaya.....very beautiful". He..he..!


Khadijah suka sangat dengan Uncle Oponde ni. Asik la berdukung. Uncle Oponde kata mungkin Khadijah rasa macam naik kenderaan yang besar dan selesa sebab dia kan gemuk! Khadijah tetap nak g ke Uncle Opondenye walaupun aku dah amik dia. Kak Esah, jangan harap la....dia ada kisah silam ngan orang yang berkaler begitu!


Uncle Oponde kata kat Khadijah ngan Kak Esah, " U 2 have good fortunate bcoz u born in Malaysia". Lebih kurang gitu la katanya....


Sekarang ni, Uncle Oponde masih di Meru. Abahnye pulak belum balik dari Thailand. Kalau ikut jadual, Uncle Oponde akan balik pada 5 Disember ni.



* Harap-harap aku boleh masakkan sesuatu untuk dia rasa. Tapi Abahnye kene la ada sama....kang kene gosip lak!


* Abahnye pun......balik la naknye....!



1 comment:

Unknown said...

untung sahabat abahnya si uncle Opende ni...puan Gaban pandai memasak.

dah dia suka ubi kayu, ko bagikan pelbagai jenis masakan ubi kayu, zila. macam yg kita bincangkan kat FB aritu.

syukur alhamdulillah, hidup kita disini memang beruntung. teringat plak waktu ayahanda budak2 ni di Sudan...huuhuu sampai kurus bila balik malizie.

agak2 mr. oponde makin gemuk lah nampaknya...