Tuesday, November 17, 2009

CAMERON HIGHLANDS

Episod 2 (Akhir)
Hari kedua yang juga hari balik bagi kitorang. Kitorang bersarapan lebih kurang je. Cuma makan roti yang kitorang beli semalamnya dan bancuh nescafe dengan milo je. Bukan ape, malas pulak rasanya nak keluar. Alang-alang, baik terus check out je.
Lepas ngemas semua barang-barang kitorang pun bersiap-siap la untuk check out. Tapi sebelum tu, kena la bergambar kat lobi dulu...chewah!



Gud Bai...!!!

Dalam perjalanan balik, kitorang singgah la mana-mana tempat yang nampak menarik je.



Yummy!!!



Kalau ke tanah tinggi ni aku rasa mesti kita kena terjah ladang teh. Barulah complete. Dari peta yang kitorang beli, kitorang carik la Ladang Teh Boh. Kiranya, brand yang glemer gak la kan kt negara kita ni. Mak Oih...perjalanan mendaki bukit kepuncak memang la dahsyat. Berliku-liku. Risau je...takut kereta bertembung dengan kereta lain. Iskh! seriau! Tapi Alhamdulliah, Selamat la sampai......


Rupa-rupanya, dari tempat parking kereta tu, kitorang perlu mendaki lagi. Kali ni dengan gunakan kaki sendiri. Tingginya cuma 174m je dr parking kereta tu. Kalau ikutkan memang la aku tak lalu nak naik. Tapi rasa rugi lak. So, aku tabahkan hati. Sambil mendukung Khadijah, aku termengah-mengah! Kompom, balik ni aku kena lebihkan exercise. Mana taknya, masa mendaki tu aku rasa dada aku ni macam tersumbat jek! Bahaya nih!




Adoih! Mengah...mengah! Tapi berjaya gak sampai kt puncaknya!

Bila dah sampai kat puncak tu......aaaaaamin........! Sejuk mata memandang. Segalanya hijau. Indahnya ciptaan Allah. Insaf jap!

Masa dok sibuk berposing-posing, terasa titisan hujan dah mula turun. Alahai....belum puas lagi menikmati pemandangan ladang teh...hujan dah turun pulak. Terpaksa la kitorang turun. Peh tu, singgah jap kat kedai teh diorang, minum-minum dan beli sikit barang untuk bawak balik. Mula-mula nak gak masuk kilang dia, tengok macam mana diorang proses daun teh tu, tapi bila kaki aku dah mula rasa terketar-ketar...lupakan je la. Masa tu dalam hati aku ada satu benda je yang aku pikir.....NAK MASUK KERETA......dan TIDO!!!



Refreshing...!

Dalam perjalanan balik terdapat banyak gerai-gerai orang asli yang menjual buah durian, petai, tampoi....Apa lagi, sebagai penggemar durian yang tegar, dah tentu la kena singgah kan! Maka musnah la beberapa bijik durian di mulut kitorang! Lepas membelasah durian, aku beli sikit petai untuk dijadikan 'salad' dan buah tangan untuk kengkawan!




Perjalanan diteruskan. Kiri kanan cuma nampak hutan je. Hari dah mula nak gelap. Ada tanda-tanda hujan nak turun. Tetiba kitorang terbau bau yang amat busuk. Cesh! Khadijah buat angkara rupanya. Mujur la masa tu dah dekat dengan Lata Iskandar. So, sekali lagi kitorang terpaksa berhenti untuk mencuci poo poo si Khadijah tu. Bayaran guna tandas = RM 0.20. Aku puas hati sebab tandasnya bersih!

Selesai task mencabar yang diberikan oleh Khadijah, kitorang tuju ke air terjun Lata Iskandar jap. Sekadar membasahkan kaki je. Nak mandi? Tak payah la kot. Masa pun dah lewat, cuaca pun dah semacam. Bahaya berada di air terjun musim-musim hujan ni!

Rasanya sampai situ je la.....perjalanan kitorang teruskan. Kitorang sampai ke Meru dalam pukul 8++. Hantar En. Kabul balik ke rumah dan seterusnya menuju ke rumah kitorang plak.


Alhamdulillah, trip kitorang kali ni cukup memuaskan. Apa sebab aku puas hati ?


1) Memang aku teringin nak ke Cameron Highlands sebab dah lama tak pegi.

2) Penginapan yang aku rasa cukup selesa.

3) Rata-rata tandas yang aku masuk semuanya bersih. Tak kisah la walaupun kena bayar.

4) Akhirnya aku dapat pulun aiskrim setoberi. Aku memang ngidam nak makan benda ni sejak aku ngandungkan Khadijah lagi.

5) Dapat habiskan masa dengan family. Bukan senang.....



*Macam biasa....setelah berehat selama sehari dirumah, abahnya hilang lagi....! Kali ni dia ke Trang, Thailand. Abahnya...abahnye...!

No comments: