Tuesday, March 16, 2010

LIBANG LIBU DADA AKU

Libang libu tu dalam loghat Perak. Maksudnye...lebih kurang macam huru hara la....tak tenteram....

1. Malam tadi aku tengok muka sorang mak (dalam tv) yg anaknye kena tangkap. Kes dadah. Dek kerana dia dan si anak adalah sorang selebriti yang terkenal, wartawan pun apa lagi.....mesti la pulun nyoal itu ini..begitubegini. Sedih aku tengok si mak tu. Manalah dia tau anak dia nak buat kerja macam tu. Mak mana la tak sedih bila jadi camtu?

Aku pernah jumpa si mak. Masa aku keje kat tempat lama dulu. Tabah orangnya. Dengan kerusi roda masih lagi berusaha nak carik pendapatan sendiri. Masa tu si mak nak register company baru dia.

2. Apa yg aku tengok depan pintu Ambank tadi memang buat aku rasa semacam lak. Situasinya begini...dengan berlapikkan tikar plastik, sorang mak riba anak kecik dia. Anggaran 5 bulan la...sorang lagi anak lebih kurang baya Kak Esah dok kat kaki lima bank tu. Atas tikar yang sama tersusun la kerepek2 dan keropok2. Sorang lelaki (ayah la agaknyer sebab aku dengar si mak panggil abang) dok kat tepi pasu bunga depan bank tu jugak tapi jauh sikit dari tikar tu. Sesambil tu dia hisap rokok...fuh! fuh! kuar asap! Nampak gayanyer macam orang kita....tapi tak tau la pulak aku! Maklum aje...kat negara kita ni dah byk bangsa klon2. Kawin pun dah mix-mix!

Sedih sangat rasanya. Time tu dah dekat pukul 7 malam. Wajar ke anak2 kecik tu ada kat kwsn macam tu lagi. Kan lagi elok kalau si ayah je dok meniaga kat situ....nah...anak2 dan isteri dok kat rumah. Lebih selesa untuk anak2 tu. Tapi sebaliknya pulak....atas kaki lima bank tu la si anak2 bermain2 dan merangkak2.

Sebelum masuk bank aku belikan Kak Esah sebungkus keropok dari keluarga tu (keropok ape ntah...tapi Kak Esah memang suke mende tu...). Kata si mak 3 bungkus RM 10. Tapi aku beli satu jer. Kat rumah pun byk stok kerepek. Bwk dari kg ari tu. Masa aku nak byr si anak yg kecik dok merangkak jauh skit dari mak dia. Si Ayah...masih lagi fuh...fuh...! kuar asap. Lalu si mak panggil... "bang...tolong jap...". Dengan gaya orang takde kederat si ayah datang amik si kecik dan pas blk kat si mak.....dan dia duduk balik kat tempat asalnya....memerhati anak2 dan isterinya yang sibuk meniaga sambih menagih belas kesian dari jauh!

KURANG AJOR PUNYA JANTAN....PATUTNYA KO YG CARI REZEKI UTK KELUARGA...HUH! HAMPEH!

Masa aku kluar dari bank...si kecik tu tengah nyusu kat mak dia....di kaki lima bank...diperhati orang yang lalu-lalang....

PATUT KE?


* Jadi mak...bukan senang...! Libang-libu dada aku.....!

2 comments:

missFridaNorm said...

tersentuh aku membacanya.
Kak yan 'anak wayang' punya cerita ke yg no.1 tu? Ku terharu sungguh, plus tak sangka dgn kerja benjy tu.

No.2,
membayangkan kelakuan si jantan buat aku menyiraaap je! Lantas buat aku bersyukur pada masa yg sama.

gaban said...

tapi aku kagum ngan si mak no.1 tu. dia masih blh terima n support anak dia. kalau aku...?

betul...betul...syukur sangat dengan apa yg aku ada skrg ni!