Wednesday, December 23, 2009

MUFFIN CAP GABAN

Hu...hu....

Letihnya Gaban. Dah lama kitorang tak dapat order yang sebegini. Misi kitorang ialah menyiapkan muffin untuk majlis perkahwinan. Misi kali ini disertai oleh aku sendiri, Gaban dan kakak aku.

Asalnya, akak customer aku yang tersayang tu, Kak Ina kata nak ambik semua muffin tu lepas waktu sembahyang Jumaat. Tapi, petang Khamis tu dia telefon kata nak amik awal sikit. Sikit? Cesh....pukul 9.00 pagi. Sikit ke?

Tak kisah la... customer always right...!

So, kitorang telah bertindak memulakan operasi pada pukul 4.oo petang iaitu 5 jam lebih awal dari jadual asal (9.00 malam).

Sebenarnya kitorang tak nak la buat muffin tu awal-awal. Sebab muffin keluaran kitorang ni adalah dari jenis yang dikukus. Risiko untuk muffin tidak fresh dan kemungkinan untuk rosak/berkulat/basi adalah amat tinggi berbanding yang dibakar. Biasanya, muffin kitorang boleh bertahan untuk tempoh 4-5 hari sahaja.

Untuk kes Kak Ina ni, majlis persandingan adik beliau diadakan pada hari Ahad, 20 Dec 2009. Maknanya, muffin tu akan berusia 3 hari la. Muffin tu mungkin kurang segar..........tapi......

Sebagai langkah berjaga-jaga, kitorang kukuskan muffin sekitar 40 minit supaya adunan muffin betul-betul masak (kalau untuk dimakan terus 'ngap', biasanya 30 minit dah memadai). Harapan kitorang agar muffin-muffin tersebut dapat bertahan lebih lama.

Alhamdullillah, lebih kurang pukul 4.00 pagi, segala usaha menyiapkan 1000 biji muffin tu selesai dengan jayanya. Uih! 12 jam sudah kami bekerja.

Ini la muffin cap Gaban. Nak try ke?


Yang ni muffin yg dah siap tapau. Ni baru suku je yang siap tau.....



Model muffin cap Gaban



Mujur anak-anak tidak meragam. Cuma si Khadijah yang asik sibuk nak ke dapur. Thank you i love u to Abahnye sebab sudi membantu menjaga anak-anak!

Lebih kurang pukul 10.00 pagi pada hari Jumaat 18 December 2009, muffin dan wang beralih tangan....
YAAAAHOOOOO!!!

Tq Kak Ina. War-warkanlah kepada rakan-rakan Kak Ina ye....mana tau lepas ni makin murah rezeki kitorang! Ahaks!

Seterusnya, aku bertolak ke kampung pulak untuk memenuhi 2 undangan majlis perkahwinan. Letih!


* Entry yang terlambat ini disebabkan Gaban masih letih!!! Ahaks!

1 comment:

Unknown said...

alhamdulillah...rezeki dari dapur! i liikkeee!!