Sunday, June 21, 2009

DUA ABAH....




Ada 2 abah yang aku sayang sangat....




ABAH 1 namanya Abdul Rahman Bin Zakaria. Abah aku la tu. Abah aku ni tak banyak cakap orangnya. Tak pernah nak marah atau pukul anak-anaknya. Tapi cukupla dengan jelingannya aje, aku dah insaf dah.


Dulu masa mak masih ada, mak la yang akan telefon kami adik beradik. kalau kami yang telefon pun dengan mak la kami bercakap. Sebab abah tak pandai nak borak2 dengan anak-anaknya. tapi aku tau abah sayang sangat kat kami adik beradik. Kiranya mak ni macam jambatan la yang menghubungkan kami dengan abah.




Tapi sekarang mak dah tak ada. Semuanya abah buat sendiri sekarang ni. Abah kerap telefon aku. Tanya khabar dan macam-macam lagi. Lagi2 kalau dia tau husband aku outstation. Aku tau abah risau.


Aku betul2 emo masa bersalinkan Khadijah. Abah datang dari kampung naik bas. Semata-mata nak jenguk aku (Walaupun dia bukannya nak jaga aku dalam pantang pun). Mungkin dia takut aku sedih sebab mak xde masa aku bersalin.


Aku respek abah aku.




ABAH 2 dah tentulah husband aku sendiri. Dia sayang anak-anaknya.


Paling ketara bila melihatkan hubungan dia dengan Aisyah. Diorang ni rapat sangat. Sampaikan kalau dia ada kat rumah, biasanya Aisyah akan berkepit dengan dia je...Makan, main, mandi, pegi kedai, tido...isk! pendek kata semua la dengan abah dia.


Dia la yang akan bangun malam untuk bancuh susu anak (kecuali susu untuk khadijah sebab aku yang supply).


Kalau anak demam dia jugak la yang akan jaga. Asik amik suhu badan je.


Kalau nak basuh poo poo pun biasanya Aisyah nak abah jugak...(lega aku).


Tak pernah aku dengar dia mengeluh.....









Bagi aku segala ciri-ciri seorang abah yang diperlukan oleh seorang anak ada pada kedua-dua abah di atas.

Buat abah-abah yang kami sayang...SELAMAT HARI ABAH kami ucapkan. Jasa abah menjaga dan menyayangi kami takkan kami lupakan. Semoga Allah memberkati kalian.


SAYANG ABAH!!!


No comments: