Wednesday, May 5, 2010

SAYA SUKA MAKAN....

...Mc Muffin with Egg di Mc Donald.

Tapi pagi semalam saya betul2 kecewa. Saya ke Mc D Kompleks PKNS Shah Alam. Kak Esah nak makan bubur. Saya mengalu-alukan keinginan Kak Esah kerana ketika itu jam menujukkan pukul 10 ++ pagi. Jadi, masih ada masa untuk saya santap breakfast kegemaran saya itu.

Dengan sepenuh jiwa saya meng'oder' week days special 2 set (satu set utk Kak Esah sebab saya takmau dia ganggu set saya) + bubur kecik satu. Lalu mencari tempat duduk dan bersedia untuk bergembira.

Sekali gigit...waa....nikmatnya! Tapi tiba-tiba terperasan, uih! terlupa amik straw utk ice milo Kak Esah. Lalu saya berpesan pada Kak Esah : Dok diam2 kat sini ye. mkn elok2. mama nak pegi amik straw!

Selepas straw dicapai teringat pulak pada tisu. Dlm dulang tadi hanya dibekalkan 2 keping tisu yang nipis, yang mana, satu daripadanya telah saya gunakan. Lalu, saya singgah dihujung kaunter sambil memerhati kot2 ada pekerja yg tidak melayan pelanggan dan sudi melayan saya yang nk mintak tisu ini.

Saya ternampak sorang pekerja yang nampaknye kurang bz lalu berkata "Dik buleh bagi akak tisu skit?". dan saya menunggu beberapa ketika. Oh! rupanya dia tersangat bz. Kalau tidak masakan dia hanya memandang saya dan terus berlalu. Saya tak terus menyalahkan dia. Mungkin dia kurang dengar. Lalu kepada seorang lagi pekerja saya usulkan perkara yang sama. Minta tisu! Dan selepas beberapa ketika baru saya perasan dan merasa terharu dengan pihak syarikat makanan segera tersebut kerana berusaha untuk memartabatkan dan sudi mengambil OKU sebagai kakitangan mereka. Rupa2nya mereka2 itu pekak. Kalau tidak masakan dengan jarak yang sebegitu dekat mereka boleh mengendahkan permintaan saya!

Setelah cubaan kedua saya gagal dan memahami situasi pekerja2 di situ, saya mengambil keputusan untuk mempertingkatkan volume suara saya. Tak salah rasanya saya korbankan suara utk pekerja2 OKU itu.

Lalu...." Takde ke sesapa yang boleh bagi aku tisu ni? dah berapa lama aku tercongok kat sini, sorang pun tak boleh nak bagi aku tisu ke?". Jerit saya.

Ha....Secara otomatik, pekerja di kaunter sebelah tempat saya berdiri menyerahkan tisu kepada saya! Maka Kompomlah mereka pekak! Nak kena jerit kuat sikit br mereka dengar!

Saya terus kembali ke meja utk berseronok kembali dengan mc muffin saya. Auuummm...! Segigit lagi masuk ke dalam mulut saya. Tapi kali ini saya tidak seronok! saya korek kembali apa yg ada dlm mulut dan dapati ianya ialah serpihan kulit telur. Saya try utk berfikiran positif. Asingkan kulit telur dan terus untuk berseronok lagi.

Auuuummmmm! Dan kali ini saya bukan sahaja tidak seronok. Malah saya rasa bengkak hati. Skali lagi saya jumpa kulit telur! Kali ini saya luahkan terus ke dalam dulang dan bawa terus ke kaunter! Saya panggil sorg pekerja yang uniformnya kelihatan berwarna lain dari org lain. Saya jangkakan pangkatnya lebih besar. Lalu saya perlihatkan beliau pada luahan saya dalam dulang tadi. Beliau melihat dan melihat......lalu berkata..mintak mahapyer kak. Jadi...akak nak kami gantikan yang baru ke?

Saya berasa tensen. Bukan ke patutnya dia pujuk hati saya ni tanpa tanya begitu. Mungkin kalau dia menggunakan ayat yang menjurus kepada meng 'offer', saya tidak sakit hati sehingga sekarang!

Dengan hati yang menyampah terhadap tempat dan pekerja2 tempat itu yg sungguh hampeh itu, saya kata...Tak payah la susah2 dik...akak pun dh takde selera nak makan kat tempat korg ni...! tapaukan jer ayor ngan bubur tu utk anak aku!

Pekerja itu berlalu dan menapau benda2 yg aku suruh tu...serahkan pada aku then cakap sori yer kak......

thats all...then blah!

Setelah panjang lebar saya menaip, saya amat berharap sekiranya ada la org2 yg berada di pihak atasan restoran tersebut yg terbaca 'taip'an saya ini supaya mendidik kakitangan korang tu yer...!

Oh ye! Dalam perjalanan saya ke destinasi seterusnya, Kak Esah minta untuk makan semula baki buburnya. Lalu saya bukakan penutup bekas bubur dan mencari sudu. Skali lagi saya rasa macam nk berpatah semula ke tempat hampeh itu bila pekerja hampeh yang meminta mahap kepada saya tadi tidak bekalkan sudu utk bubur Kak Esah! tapi bila difikirkan balik, tak guna saya berpatah balik. Buang minyak sahaja sedangkan mereka2 itu belum tentu akan berubah sekalipun dimaki!


*Masih kecewa.....!