Wednesday, May 5, 2010

Emak...Emak...

Entah la ngape aku asik emo jer sejak akhir2 ni...! Lebih2 lagi bila menyentuh bab emak-emak.

Sehinggakan bila Kak Esah yang hanya berusia 3 thn setengah itu kata yang dia sayangkan Abahnye, bukan Mamanye...aku jadi sayu sangat. Sentap sangat! Kecewa sangat!

Mungkin jugak disebabkan aura hari ibu kot! Iskh! melampau tol pemikiran aku!

Tapi juga....sepanjang hari2 emo aku ni, semakin banyak pulak kepiluan emak2 yg aku saksikan dan membawa aku untuk berfikir....(jgn keliru kalau ayat gaban agak emo...layan jer emo gaban!)

Aku respek arwah mak aku. Sebagai emak la kan.....yang penat bercinta dengan abah aku, berhabis duit untuk bernikah, mengandungkan aku (aku dok dlm perut dekat 12 bulan. overdue), melahirkan aku, membesarkan aku, memberi aku ilmu, menyayangi aku, memberi sokongan kepada aku......

.....yang tak kurang juga hebatnya, bila dia berhempas pulas memastikan masjlis pernikahan dan perkahwinan aku gemilang. Betapa dia rela berpenat dan berhabis wang ringgit (sbb aku tau, bukan byk sgt pun duit yg aku bagi kt mak aku untuk majlis tu). Sedangkan, emak aku sedia maklum yang majlis itu juga merupakan majlis penyerahan aku pada suami aku. Yang mana, kuasa mutlaknya terhadap aku akan beralih tgn kepada suami aku pulak! Sedangkan juga, adakah dia benar2 pasti yang anaknye ini takkan lupakan dia selepas bersuami! Yang aku tau, mak aku tetap nak aku nampak hebat pada hari tu....!

*
*
*

Ada beberapa kisah emak-emak yang nak aku kongsikan disini....selain kisah aku dan mak aku.

Emak #1 terlalu sayangkan anaknye. Namun, selalu juga memarahi sekiranya anaknye buat silap. Tapi atas dasar kasih seorang emak....marahnye tidak lama! seburuk dan sejahat mana anaknye, emak itu tetap memberi sokongan pada anaknye! Nasib anaknye tetap dibela. Walaupun kadang2 kesilapan yang dilakukan anaknye jelas nyata, emak itu masih cuba menafikannya. Mungkin si emak masih menyimpan harapan yang anaknye akan berubah suatu hari nanti! Namun, Emak #1 itu mungkin lupa yang masih ada beberapa perkara yang perlu dia ambil kira. Kewajaran tindakan anaknye, kewajaran si emak membela, pandangan org lain, mungkin juga ahli keluarga yang lain! Si emak #1 pastinya masih binggung!

Emak #2 adalah seorang emak yang nampak sungguh bahagia. Punya anak yang elok perilakunya. Malah, dia punya keluarga yang bahagia! Tapi, satu hari si emak #2 berbohong tentang anaknya! Bohong itu bukan bohong yang memburuk2kan anaknya. Malah bohong itu utk menjaga kesejahteraan anaknya! Menjaga nama baik anaknya! Si emak #2 ini, tidak tahukah yang berbohong itu satu dosa? Yang pastinya, emak #2 masih lagi binggung!

*
*
*

Kesamaan yang aku nampak pada si Emak #1 dan Emak #2 ialah diorg ni terlalu sayangkan anak mereka. Tak mau anak mereka dipandang rendah/hina/salah atau segala yang buruk!

Betapa mulianya Emak-emak itu!

Betapa beruntungnya menjadi anak...Tapi si emak-emak masih fikir betapa beruntungnya ada anak!

*
*
*
Aku pulak, walaupun dh hampir 4 tahun menjadi emak...aku masih belum betul2 memahami hati seorang emak!
Sehingga detik ini aku masih berharap agar aku telah melakukan yang terbaik untuk emak aku!
Aku bukan seorang yg bagus, tapi masih berhak berkongsi nasihat....
.......Bagi yang masih punya emak....hargailah!

*Aku juga terpikir yang tak mustahil satu hari nanti aku jugak akan jadi seperti emak2 itu. Namun aku juga takkan berhenti mendoakan kesejahteraan anak-anak aku!